03 marca 2023r. w klasie pierwszej był dniem, który rozwijał zainteresowania przyrodniczo- techniczne oraz wyobraźnię twórczą pierwszoklasistów. W czasie zajęć technicznych uczniowie pod opieką Elżbiety Jastrzębskiej stali się ciekawskimi badaczami i odkrywcami - wykonywali eksperymenty.
- Jak nadmuchać balon za pomocą octu i sody?
- Jak stworzyć wulkan w szklance wody?
- Jak przebarwić sól?
- W jaki sposób wykorzystać ładunki elektryczne?
- Jak oddzielić pieprz od wody?
- Czy można namalować i skonsumować jabłko bez użycia rąk?
Ad1 Do balona, przy pomocy lejka, wsypujemy sodę. Do butelki wlewamy ocet. Następnie delikatnie zakładamy balonik na szyjkę butelki. Gdy upewnimy się, że balon jest poprawnie założony, powoli unosimy balon do góry, aby jego zawartość wpadła do środka butelki. W wyniku reakcji powstaje dwutlenek węgla, czyli taki sam gaz, jaki wydychamy. To właśnie on napompuje balon.
Ad2 Wsypujemy do słoika sodę oczyszczoną, wlewamy łyżkę płynu do mycia naczyń i ewentualnie 5 kropli barwnika spożywczego (jeśli chcemy zabarwić lawę!), następnie dodajemy ocet. Gotowe! Wulkan wybucha, a ze słoika wypływa strumień lawy. Ocet wchodzi w reakcję z sodą , w efekcie czego powstają bąbelki dwutlenku węgla – to właśnie nasza domowa lawa
Ad3 Na talerzyk lub tackę wsypujemy sól, następnie pocieramy kredą po rozsypanej soli. Sprawiamy, że przejmuje ona kolor ścieranej kredy. Zabarwioną sól przesypujemy warstwami do słoiczka tworząc piękną dekorację.
Ad 4 Pocieramy grzebień o ciepły sweter lub włosy, a następnie dotykamy grzebieniem rozsypane na talerzyku ziarenka mielonego pieprzu. Grzebień został naładowany ładunkami co spowodowało, że ziarenka pieprzu zaczęły przylegać do grzebienia jak magnes .
Ad 5 Do przygotowanej miski nalewamy zimną wodę, woda powinna sięgać mniej więcej połowy naczynia. Wodę w misce posypujemy równomiernie pieprzem. Zanurzamy opuszek palca w płynie do zmywania lub w mydle płynnym i dotykamy powierzchni wody posypanej pieprzem. Okazało się, że drobinki pieprzu rozchodzą się na boki naczynia, ponieważ mamy do czynienia z napięciem powierzchniowym.
Pierwszaki pokazali, że można namalować pędzelkiem jabłko, ale bez użycia rąk- służą ku temu usta. Kilku osobom ten eksperyment naprawdę się udał. Prace uczniów przedstawiały kształtne jabłka.
Biorąc udział w eksperymentowaniu pierwszoklasiści uczyli się przez działanie i rozwijali umiejętność myślenia przyczynowo- skutkowego.
Elżbieta Jastrzębska