"Mowa jest nam dana po to, by wyrażać myśli"
L.M.Montgomery
Zadania:
- terapia logopedyczna dzieci posiadających orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej ze wskazaniem na potrzebę zajęć z zakresu terapii logopedycznej,
- dokonywanie diagnozy logopedycznej, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów,
- współpraca z nauczycielami, wychowawcami oraz pedagogiem specjalnym w zakresie tworzenia WOPFU oraz IPET dla uczniów,
- współpraca z rodzicami uczniów objętych terapią logopedyczną.
Ponadto:
Prowadzenie działań z zakresu profilaktyki logopedycznej, m.in.:
- wykonywanie badań przesiewowych mowy u dzieci z oddziału przedszkolnego i szkolnego celem wczesnego wykrycia zaburzeń w zakresie rozwoju mowy,
- prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii logopedycznych dla dzieci z przedszkola, zerówki oraz klas I-III edukacji wczesnoszkolnej,
- współpraca z nauczycielami w zakresie organizowania pomocy logopedycznej,
- konsultacje i porady dla rodziców w zakresie stymulowania rozwoju mowy dziecka i eliminowaniu jej zaburzeń,
- organizowanie konkursów dla uczniów celem wspierania rozwoju mowy.
Podstawowe cele terapii logopedycznej:
- kształtowanie prawidłowej mowy poprzez eliminowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej i gramatycznej wypowiedzi,
- stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy,
- doskonalenie wymowy i korygowanie wad wymowy,
- wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń,
- rozwijanie umiejętności budowania swobodnej wypowiedzi w poprawnej formie gramatycznej,
- wzbogacanie słownictwa,
- zachęcanie uczniów do twórczej aktywności słownej.
Na zajęcia terapii logopedycznej uczęszczają uczniowie, którzy posiadają orzeczenie bądź opinię z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej z zaleceniem zajęć logopedycznych oraz uczniowie, którzy zostali wyłonieniu po przesiewowym badaniu logopedycznym.
Badanie logopedyczne, polega na orientacyjnym badaniu słuchu mownego i fonemowego, badaniu sprawności artykulatorów, badaniu płynności mowy, badaniu nadawania i rozumienia mowy, badaniu funkcji połykowej i oddechowej oraz badaniu budowy aparatu artykulacyjnego (zgryz, wędzidełko podjęzykowe, podniebienie).
Zajęcia prowadzone są indywidualne dla uczniów posiadających orzeczenie natomiast w grupach czteroosobowych dla dzieci z przedszkola, zerówki oraz klas I-III edukacji wczesnoszkolnej, w zależności od rodzaju i stopnia nasilenia danej wady lub zaburzenia. Metody pracy, pomoce i środki dostosowane są do indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka.
Czas trwania terapii oraz jej efektywność zależy od rodzaju i stopnia zaburzenia, sprawności intelektualnej dziecka, budowy i sprawności aparatu artykulacyjnego, a przede wszystkim od współpracy logopedy z rodzicami.
Agata Borkowska, logopeda