ALFABET LOGOPEDYCZNY
Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Alfabet Logopedyczny” jest dbanie o właściwą stymulację rozwoju mowy oraz wdrażanie profilaktyki logopedycznej.
Projekt skierowany jest do dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym.
Projekt jest zgodny z założeniami Podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz wpisuje się w Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025: „Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.”
CELE SZCZEGÓŁOWE PROJEKTU
- podniesienie sprawności aparatu artykulacyjnego,
- usprawnianie aparatu oddechowego,
- poszerzanie słownictwa czynnego i biernego,
- ćwiczenie umiejętności rozumienia, uwagi słuchowej oraz koncentracji na wykonywanym zadaniu,
- rozwijanie słuchu fonematycznego, poczucia rytmu,
- podnoszenie sprawności w zakresie motoryki,
- doskonalenie percepcji i pamięci słuchowej, kształcenie wrażliwości słuchowej.
ZADANIA PROJEKTOWE
A – Arbuz. Przenoszenie elementów za pomocą słomki.
B – Bańki. Dmuchanie baniek mydlanych.
C – Co słyszysz? Różnicowanie słuchowe słów podobnie brzmiących.
D – Drzewko. Nadmuchiwanie rękawiczki przez słomkę.
E – Eliksir. Stworzenie piany mydlanej.
F – Fajna rakieta. Wprawianie w ruch rakiety za pomocą wydychanego powietrza.
G – Gimnastyka buzi i języka. Memory – ćwiczenia warg, języka, policzków.
H – Hula hop. Ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem hula hop i piłeczki.
I – Instrumenty. Odtwarzanie rytmu.
J – Jaka, jaki, jakie? Budowanie wypowiedzi na podstawie obrazka.
K – Kolorowa głowa. Rysowanie według poleceń.
L – Legenda o języczku. Słuchanie opowiadania i wykonanie zawartych w nim ćwiczeń.
Ł – Łódź. Powtarzanie materiały wyrazowego i kolorowanie pól.
M – Magiczne pudełko. Losowanie przedmiotów i wykonanie ćwiczeń dźwiękonaśladowczych.
N – Naśladuj mnie. Losowanie kartek z czynnością i prezentowanie jej.
O – Odkryj obrazek. Zabawy dźwiękonaśladowcze.
P – Planszówka. Ćwiczenie materiały sylabowego lub wyrazowego.
R – Różnicowanie. Wskazywanie/kolorowanie jednego obrazka z pary, którego nazwę wymienił prowadzący.
S – Smok. Wykonanie smoka z rolki i bibuły. Dmuchanie by wprawić go w ruch.
T – Tęcza. Wprawianie w ruch papierowych elementów za pomocą wydychanego powietrza.
U – Usłysz mnie. Rozpoznawanie dźwięków wykonywanych przez prowadzącego lub z odtwarzacza multimedialnego.
W – Własna zabawa. Przeprowadzenie dowolnej zabawy z zakresu profilaktyki logopedycznej.
Y – Yetti. Wykonanie pracy plastyczno-technicznej wg wzoru.
Z – Zadzwoń do mnie. Powtarzanie wybranych zbitek głoskowych.
Realizatorem projektu jest Agata Borkowska