dodano: 15.12.2023
ostatnia aktualizacja: 05.03.2024
Chodź odnajdziemy razem ten skarb
Chcemy lepiej poznać nasz kraj
Zrobić to może każdy z nas
Włączyć historię już czas!
BohaterON – włącz historię! To ogólnopolska kampania o tematyce historycznej mająca na celu upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego.
Nazwa projektu sygnalizowała chęć włączenia do świadomości społecznej wydarzeń realizowanych w celu promocji dziejów naszego narodu oraz historii ludzi żyjących w czasach drugiej wojny światowej i wykazujących się patriotyczną postawą – osób, które nie chciały zostać bohaterami i wcale się za nich nie uważają, ale narażając swoje życie w walce o ojczyznę, stały się wzorami do naśladowania. Wybuch powstania i heroiczna walka nie byłyby możliwe bez bohaterstwa tysięcy Polaków, w tym dzieci i młodzieży. Powstanie Warszawskie do dzisiaj odgrywa istotną rolę we wzmacnianiu polskiego patriotyzmu. W ramach akcji BohaterON w naszej szkole uczniowie klas IV-VIII uczestniczyli w lekcjach o tematyce patriotycznej, uświadamiających ogromną rolę i poświęcenie uczestników Powstania Warszawskiego.
W czasie zajęć w klasach IV-VI został zrealizowany scenariusz zajęć „Iskra nadziei". Uczniowie dowiedzieli się, jakim koszmarem jest wojna z perspektywy dziecka, które traci przez nią dzieciństwo i poczucie bezpieczeństwa, odkryli także siłę przyjaźni, marzeń i nadziei w życiu człowieka. Uczniowie wysłuchali słuchowiska, a następnie udzielili odpowiedzi na postawione pytania: Jak wygląda 1 sierpnia 1944 roku oczami rówieśniczki? Co się szykuje w Warszawie? Czy Iskra, niebieski szmaciany konik uszyty przez babcię Zosię, daje otuchę w czasach niepokoju? Przeprowadzono również pogadankę na temat roli dzieci w czasie Powstania Warszawskiego i funkcji, jaką wtedy pełnili, a także niebezpieczeństw, jakie im zagrażały.
W klasach VII-VIII lekcja i została oparta o scenariusz „Uparte serce tego miasta” i opowiadanie Renaty Piątkowskiej, na które składały się - wywołane dźwiękiem syren i klaksonów upamiętniających 79. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego - wspomnienia uczestników tego wydarzenia i ich najbliższych. Od starszego pana, kobiety z laską, dziewczyny w kolorowej sukience, samotnego mężczyzny i pozostałych przechodniów uczniowie dowiedzieli się między innymi: z czego budowano barykady, jak wielką odwagą wykazywały się sanitariuszki i łączniczki, kim byli gołębiarze, kogo nazywano roznosicielami radości, jakie zadania miały szczury kanałowe i co wydarzyło się na Woli w pierwszych dniach Powstania.
Po wysłuchaniu słuchowisk, nauczyciel wprowadził uczniów w czasie rozmowy w tematykę II wojny światowej i Powstania Warszawskiego. Uczniowie, włączali się w pogadanki i dyskusje na temat udziału w Powstaniu Warszawskim młodych ludzi.
Z zainteresowaniem czytali biogramy Powstańców. Chętni uczniowie zredagowali kartki do Powstańców: „Dziękuję, że dzięki Wam żyję w wolnej Polsce. Dziękuję za odwagę i poświęcenie w walce o wolność Polski, życząc zdrowia i długich szczęśliwych lat życia. Życzę, aby wszyscy pamiętali o Waszej niezłomnej postawie”. Swoje słowa często opatrzyli rysunkami symboli Powstania lub ilustracjami nawiązującymi do podjętych przez Powstańców działań wojennych. To tylko niektóre z podziękowań i życzeń, jakie uczniowie przekazali online uczestnikom Powstania Warszawskiego w ramach pięknej akcji BohaterON. Mamy nadzieję, że dzięki zaangażowaniu naszych uczniów i ich rodziców sprawimy nieoczekiwaną radość Bohaterom, których postawa jest dla nas wspaniałym wzorem patriotyzmu, poświęcenia i niezłomności. Powstanie Warszawskie to symbol waleczności i męstwa nie tylko dla mieszkańców Warszawy, ale dla nas Polaków. 79 lat temu nasi przodkowie stanęli do nierównej walki z wrogiem pragnąc wolności, wolnej Polski. To też jedno z najtragiczniejszych wydarzeń w polskiej historii. Czy powstańcy walczyli dniem i nocą bez przerwy? Oczywiście nie, oprócz prowadzenia swoich działań podziemnych, wiedli tzw. życie codzienne. Inne niż w naszym rozumieniu, ale niepozbawione prozy życia, którą znamy. W specjalnym odcinku Historii bez cenzury, uczniowie kl. VII i VIII dowiedzieli się, jak wyglądało funkcjonowanie powstańców pomijając perspektywę walk. Co jedli, gdzie spali, jak dbali o higienę? Jak wyglądały śluby i wesela w tamtych czasach? Czemu tylu powstańców lubiło tańczyć i śpiewać, czy wypadało to robić? Było trochę przestrzeni na normalność, ale czy to im wystarczało? Wszak każdy z nich miał swoje marzenia, pragnienia, słabości, wątpliwości. Uczniowie uczestniczyli w lekcjach o zwykłym życiu w niezwykłym czasie. Podsumowując akcję BohaterON, uczniowie zgodnie stwierdzili, że Patriotą można być zawsze, zarówno w czasie wojny, jak i w czasie pokoju. My mamy szczęście żyć w pokoju, ale możemy być takimi sami patriotami jak Powstańcy Warszawscy.
Pokazali, że pamiętają: